KUALA LUMPUR: DPI Holdings Bhd yang disenarai di Pasaran ACE semalam, akan meluaskan segmen pengeluaran jenama asal (OBM) serta meneroka empat pasaran baharu, termasuk Kemboja dan Vietnam tahun ini.
Pengeusi eksekutif dan pengarah urusan, Peter Chai@Choy Mui Seng, berkata syarikat itu yang sebahagian besarnya terlibat dalam pengeluaran dan pengedaran aerosol, sudah bersedia untuk menembusi lebih banyak pasaran baharu dan memperkenal produk-produk baharu aerosol bagi menyokong peluasannya.
Segmen OBM kini menyumbang 85 peratus kepada hasil, dan baki 15 peratus lagi segmen pengeluaran peralatan asal (OEM).
“Kami mengeksport 18 peratus daripada pengeluaran, dan bagi Asia Tenggara, permintaan ke atas tin aerosol sahaja sebanyak lima juta.
“Oleh itu, kami menyediakan RM1.3 juta untuk pembangunan produk daripada RM31.6 juta yang dikumpul daripada Tawaran Awam Permulaan (IPO),” katanya kepada pemberita selepas majlis penyenaraian semalam.
Baki RM23.5 juta akan digunakan untuk perbelanjaan modal bagi meluaskan kapasiti pengeluaran, manakala RM3 juta untuk capaian pengguna menerusi aktiviti pemasaran dan pengiklanan.
Syarikat itu kini beroperasi di Jepun, Australia, New Zealand, Singapura dan Indonesia.
Chai juga berkata kumpulan itu akan membina kilang baharu yang dilengkapi empat barisan pengisian aerosol automatik, dengan projek bermula menjelang separuh pertama 2020.
“Kilang baharu itu dan barisan pengeluaran yang dipertingkat, akan menggandakan kapasiti pengeluaran tahunan kepada 20 juta tin berbanding 9.7 juta,” katanya.
Pada pembukaan, DPI didagangkan pada 34.5 sen, premium 9.5 sen melepasi harga terbitan pada 25 sen, dengan 20.13 juta saham bertukar tangan.
Chai berkata prestasi harga saham itu yang tinggi pagi semalam walaupun pasaran suram. mencerminkan keyakinan ke atas syarikat itu.
“Kami akan bekerja keras untuk memastikan prestasi bertambah baik,” katanya. — Bernama