Anda di sini

Ninja Van Malaysia melancarkan Ninja Restock sempena ulang tahun ke-9

Advertisement
Ninja Van Malaysia sedang memperluaskan perkhidmatannya melampaui vertikal e-dagang sempena ulang tahun kesembilannya.
Ninja Van Malaysia sedang memperluaskan perkhidmatannya melampaui vertikal e-dagang sempena ulang tahun kesembilannya.

Oleh Harshini Anantha Rao 

KUALA LUMPUR: Ninja Van Malaysia, sebuah syarikat logistik berteknologi terkemuka di Asia Tenggara, semalam melancarkan Ninja Restock – meluaskan perkhidmatannya di luar vertikal e-dagang sempena ulang tahun kesembilannya.

Sejak penubuhannya pada 2015, Ninja Van Malaysia telah berterusan meningkatkan kecemerlangan logistiknya, menjadi sebuah organisasi yang sangat dipercayai dan boleh diandalkan. Selama sembilan tahun, syarikat ini telah mencapai liputan 100 peratus di seluruh negara dan menghantar lebih daripada 300 juta bungkusan, menunjukkan komitmen yang kukuh terhadap kebolehterimaan dan kepuasan pelanggan.

Pelancaran Ninja Restock merujuk kepada kepakaran organisasi dalam logistik ekspres e-dagang dan bertujuan mengubah landskap pembekalan semula perniagaan-ke-perniagaan (B2B). Perkhidmatan ini mengendalikan ciri penting seperti penjejakan bungkusan secara waktu nyata dalam sektor pembekalan semula.

"Dalam menyambut ulang tahun Ninja Van Malaysia yang kesembilan dan pencapaian tahunan kami, kami melancarkan Ninja Restock, satu perubahan besar dalam pemulihan B2B. Biasanya, sektor logistik menyumbang sebanyak 10 peratus hingga 15 peratus daripada kos operasi perniagaan. Sebagai contoh, fungsi penjejakan bungkusan. Ini adalah teknologi penting dalam logistik ekspres e-dagang, mengambil kira pelbagai pihak berkepentingan yang terlibat dalam perjalanan dari permulaan hingga akhir. Bagaimanapun, keupayaan penjejakan ini tidak wujud buat masa ini dalam ruang pembekalan semula B2B. Akibatnya, penerima kurang kesedaran mengenai masa ketibaan penghantaran dan sering kali tidak sedar ketibaannya sama sekali," kata Clarence Fernandez, Ketua B2B di Ninja Van Malaysia.

Selain daripada penjejakan bungkusan secara waktu nyata, Clarence berkongsi persamaan lain yang boleh digunakan daripada logistik ekspres e-dagang untuk memperbaiki ruang pembekalan semula B2B.

Ciri Utama:
- Liputan Menyeluruh: Dengan memanfaatkan rangkaian ekspres e-dagang yang luas milik Kumpulan Ninja Van, Ninja Restock memastikan liputan 100 peratus dengan lebih daripada 2,000 hab dan stesen di seluruh Asia Tenggara.
- Kelajuan: Dengan menerapkan prinsip pengoptimuman kelajuan dari logistik ekspres e-dagang, Ninja Restock memudahkan pergerakan barang dengan efisien melalui laluan yang direka dengan baik, penempatan hab strategik dan kaedah pengangkutan yang disesuaikan.
- Fleksibiliti: Bermula dari sektor logistik ekspres e-dagang yang dinamik, Ninja Restock boleh meningkatkan keupayaan operasi mengikut musim perniagaan, merespons trend pasaran dan keperluan perniagaan yang berubah.
- Pendigitalan Untuk Ketelusan: Dengan mendigitalisasi aliran kerja yang biasanya dilakukan secara manual, Ninja Restock meningkatkan ketelusan dalam proses pembekalan semula B2B, membolehkan perniagaan mengenal pasti dan menangani isu dengan lebih cepat.

Dengan rangkaian penghantaran yang kukuh sebagai terasnya, Ninja Restock mengubah cara penghantaran B2B dilakukan kepada rangkaian kedai runcit, meningkatkan kerapian pembekalan semula inventori sambil mengurangkan inventori berlebihan. Fleksibiliti baharu ini memberi kekuatan kepada jenama dan peruncit, memudahkan mereka menjadualkan penghantaran dan membolehkan pengoptimuman penuh ruang paparan bagi produk mereka.

Dengan menyelaraskan semula perkhidmatan logistik ekspres e-dagang, Ninja Restock bersedia untuk menetapkan piawaian baharu bagi standard perkhidmatan dalam sektor pembekalan semula B2B di Asia Tenggara.
Sementara itu Faber-Castell, pengeluar alat tulis dengan kehadiran di lebih daripada 120 negara, sebelum ini terikat dengan jadual penghantaran yang ketat oleh pembekal penghantaran mereka pada masa itu. Ketiadaan fleksibiliti ini mengakibatkan kedai-kedai runcit perlu menunggu untuk pembekalan semula stok.

Melalui Ninja Restock, pesanan yang lebih kecil dapat dipenuhi dengan lebih kerap. Pendekatan just-in-time ini mengurangkan penyimpanan inventori di gudang Faber-Castell dan mencegah kehabisan stok di kedai-kedai runcit mereka.

"Sejak bekerjasama dengan Faber-Castell, kami telah berupaya menawarkan pendekatan just-in-time yang mengurangkan penyimpanan inventori dan mencegah kehabisan stok. Ini bermakna memenuhi pesanan yang lebih kecil dengan lebih kerap dan mengatasi jadual penghantaran yang ketat. Oleh itu, kami yakin bahawa Ninja Restock telah mengubah landskap logistik bagi perniagaan dan kami berharap untuk terus mengaplikasikan kepakaran kami dalam logistik ekspres e-dagang untuk mengisi ruang kekosongan dalam sektor B2B yang sedia ada," kata Clarence.
 

Advertisement