
KUCHING: Malaysia Aviation Group (MAG), semalam memperingati ketibaan pesawat Boeing 737-8 pertamanya dengan majlis pelancaran yang diadakan di Hangar 5, Kompleks Kejuruteraan MAB.
Majlis dirasmikan oleh Menteri Pengangkutan Malaysia Anthony Loke dan Ketua Pegawai Operasi Suruhanjaya Penerbangan Malaysia Raja Azmi Raja Nazuddin.
Turut hadir Pengerusi Kumpulan MAG Tan Sri Wan Zulkiflee Wan Ariffin dan Pengarah Urusan Kumpulan MAG Datuk Kapten Izham Ismail.
Induksi jenis pesawat tersebut menandakan permulaan pelan pengembangan beransur-ansur armada badan sempit MAG.
"MAG mempunyai buku pesanan 25 737-8 pesawat melalui pajakan operasinya dengan Air Lease Corporation (ALC), yang akan dihantar secara progresif sehingga 2026.
"Pesawat itu akan memulakan penerbangan komersial pertamanya ke Kota Kinabalu lewat hari ini (semalam) melalui penerbangan Malaysia Airlines MH2640 yang berlepas dari Kuala Lumpur jam 3.40 petang waktu tempatan," kata kenyataan pihaknya hari ini.
Pesawat itu akan memberi perkhidmatan kepada destinasi di seluruh Malaysia, sebelum berkembang ke rangkaian lain di seluruh ASEAN dan Asia apabila lebih banyak jenis pesawat memasuki perkhidmatan.
Wan Zulkiflee juga berkata, dengan induksi Boeing 737-8 baharu pihaknya, ia akan meningkatkan pengalaman pelanggan, meningkatkan kecekapan operasi dan bahan api serta memenuhi keperluan pertumbuhan rangkaian masa depan untuk menyokong visi pihaknya untuk syarikat penerbangan nasional.
Kemasukan 737-8 dalam armada lebih penting daripada sekadar menyegarkan pesawat yang kian tua.
"Ia bertindak sebagai jambatan yang bermakna, menghubungkan sejarah kami dengan era baharu, sejajar dengan matlamat Rancangan Perniagaan Jangka Panjang 2.0 kami sambil kami berusaha untuk menjadi kumpulan perkhidmatan perjalanan dan penerbangan terkemuka di Asia.
"737-8 akan menampilkan hiburan dalam penerbangan tanpa wayar yang canggih, mempamerkan pelbagai jenis kandungan yang ditetapkan untuk meningkatkan paradigma hiburan dalam penerbangan yang menyediakan penumpang dengan pilihan yang mencukupi," katanya.
Sama seperti pesawat Boeing 737-800 NG yang diperbaharui, 737-8 akan menawarkan konfigurasi tempat duduk serupa yang terdiri daripada 12 tempat duduk dalam Kelas Perniagaan dan 162 tempat duduk dalam Kelas Ekonomi.
Dalam perancangan, sebagai sebahagian daripada strategi penyambungannya yang lebih luas, Malaysia Airlines akan memperkenalkan sambungan Internet berkualiti tinggi, yang akan menandakan kali pertama MAG menggabungkan ciri ini ke dalam armada berbadan sempitnya; membolehkan pelanggan kekal berhubung sepanjang perjalanan mereka.
Pada acara semalam, AeroDarat, cabang pengendalian darat MAG, mempamerkan penggunaan teknologi operasi darat terbaharunya dengan mengendalikan tunda elektrik 737-8 menggunakan Mototok Spacer 8600NG, yang pertama daripada 12 unit tunda tanpa bar tunda tiba pada Oktober 2023, membolehkan ADS mengendalikan tolak balik elektrik pada armada badan sempit pelanggan.
Ini menjadikan MAG organisasi pertama di Asia dan kedua di dunia yang mengendalikan model tolak balik elektrik tertentu ini, menandakan komitmennya untuk mengurangkan pelepasannya dari bawah.
Sebagai sebahagian daripada rancangan pemodenan armadanya, MAG sedang menjalani pengubahsuaian pada 39 daripada 47 pesawat B737-800 NGnya, yang disasarkan siap pada awal 2024.
Selain itu, Kumpulan baru-baru ini telah memperoleh sebuah pesawat A350-900 untuk menyokong pesawatnya.
Selain menerima 20 pesawat Airbus 330neo, dengan penghantaran pertama dijadualkan pada September 2024.
MAG kini memiliki saiz armada 102 melalui anak syarikatnya Malaysia Airlines, Firefly, MASwings dan MASkargo.