Anda di sini

JPJ sasar kutipan hasil RM4 bilion tahun ini

Advertisement
 Kamarudin (tiga kiri) menyerahkan Anugerah Tokoh JPJ kepada Mohd Shaiful (kiri) selepas merasmikan Hari JPJ ke-71 peringkat negeri di Melaka, semalam. — Gambar Bernama
ANUGERAH: Kamarudin (tiga kiri) menyerahkan Anugerah Tokoh JPJ kepada Mohd Shaiful (kiri) selepas merasmikan Hari JPJ ke-71 peringkat negeri di Melaka, semalam. — Gambar Bernama

MELAKA: Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menyasarkan kutipan hasil RM4 bilion tahun ini bagi semua perkhidmatan yang ditawarkan selaras dengan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) ditetapkan iaitu peningkatan kutipan lima peratus setiap tahun.

Pengarah Kewangan Bahagian JPJ Datuk Kamarudin Mohamad Sa’ad berkata pada tahun lepas, JPJ mengutip hasil kira-kira RM3.9 bilion meningkat enam peratus berbanding RM3.7 billion pada tahun sebelumnya.

JPJ merupakan jabatan ketiga yang berjaya meraih kutipan hasil tertinggi pada tahun lepas, selepas Lembaga Hasil Dalam Negeri dan Jabatan Kastam Diraja Malaysia, katanya kepada pemberita selepas merasmikan Hari JPJ Malaysia ke-71 peringkat negeri di sini, semalam.

Peningkatan kutipan hasil ini ekoran perluasan perkhidmatan yang telah kita laksanakan sepanjang tahun lepas selain peningkatan pengguna jalan raya yang menyumbang pada penggunaan perkhidmatan yang ditawarkan.

Kita juga sentiasa menggerakkan Kaunter 1JPJ supaya perkhidmatan jabatan dapat sampai ke semua peringkat masyarakat termasuk di kawasan pedalaman yang jauh dari cawangan JPJ bagi memberi kemudahan yang menyeluruh,” katanya.

Kamarudin berkata JPJ memerlukan tambahan 14 Kaunter 1JPJ,  dalam usaha memperluaskan lagi perkhidmatan jabatan berkenaan secara lebih efisien, dan berharap ia dapat diperolehi dalam masa terdekat.

Setakat ini, kita hanya mempunyai 14 van yang berfungsi sebagai Kaunter 1JPJ dan ada JPJ negeri iaitu Perlis dan Negeri Sembilan tidak mempunyai kaunter ini. Ia adalah satu keperluan untuk menambah baik mutu dan memperluaskan rangkaian perkhidmatan sedia ada,” katanya.

Sementara itu, Kamarudin berkata JPJ bekerjasama dengan Pos Malaysia bagi menggalakkan pelanggan menggunakan perkhidmatan dalam talian sebagai langkah transformasi sistem penyampaian dan perkhidmatan sedia ada.

Melalui inisiatif ini, urusan perkhidmatan seperti pembaharuan lesen memandu dan cukai jalan kenderaan perlu dilakukan menerusi laman sesawang kita dan lesen dan cukai jalan berkenaan akan dihantar kepada pelanggan menggunakan khidmat pos laju. Ia dijangka dilaksanakan dalam masa terdekat,” katanya.

Ketika ini, perkhidmatan pembaharuan lesen memandu dan cukai jalan kenderaan ditawarkan di kaunter Pos Malaysia. — Bernama

Advertisement